الأحد، 16 ديسمبر 2012

صيانة الاعطال الشائعة فى السيارات

صيانة الاعطال الشائعة فى السيارات



صورة الميكانيكى بتاعى


موضوع مهم و لما شفته قلت لازم اجيبه فى مدونة النيفا طبعا


اولا : الموتور

العيب الاول

موتور العربية ما بيدورش مع إدارة المفتاح

أسباب العطل و العــــــــلاج:

1 ضعف البطارية

اكشف على مية البطارية و شوفها مستواها لو وطيت زودها
او ممكن البطارية تكون عمرها الافتراضى انتهى

2 رداءة توصيل كابلات البطارية تنظف أقطاب البطارية
حط القواطيش فى كوباية فيها شوية مية سخنة هتلاقى القواطيش رجعت حمرا تانى بلون النحاس الاصلى عشان الملح اللى عليها بيدوب بالمية
 أو تغير الكابلات لو هى مش سليمة


التشغيل خلال دفع العربة مع تعشيق السرعة الثانية 

احتمال وجود ماء داخل السلندرات أو حشر المكابس ~> لابد من اللجوء لميكانيكي بيفهم للكشف والإصلاح 

وجود خطأ في تعشيق ترس المارش مع ترس الحدافة وعادة ما ينتج عن ذلك صوت عند محاولة الإدارة
 يعاد تربيط و ضبط المارش في مكانه الصحيح لاحتمال عطل في مفتاح التوصيل الرئيسي صلح العيب أو بدل قفل الكونتاكت


العيب الثانى


الموتور يدور ببطء و لكن لا يبدأ الحركة 

أسباب العطل و العلاج 


ضعف البطارية أعد شحن البطارية إذا تأكد غير البطارية إذا تأكد تلف البطارية 

سوء التوصيلات أو تآكل الكابلات الرئيسية غير الكابلات التالفة أو أعد إحكام الوصلات 

عدم تلامس الكابل الأرضي مع الهيكل جيداً نظف مكان الوصلة جيداً واحكم الربط 

عيب في المارش يزال العيب أو يستبدل المارش و ممكن قبل ما تروح لميكانيكى تحاول تخبط على المرش بمتاح تقيل ممكن يشتغل معاك لو ربنا سهله  

زيادة لزوجة الزيت في كرتير الزيت يفرغ الزيت ويعاد الملء بزيت ذو لزوجة مناسبة 


العيب الثالث

الموتور بيدور عادي و لكن لا يبدأ في الاشعال
 
أسباب العطل و العلاج 

جرب الكهرباء في سلك البوجيهات إذا تأكد وجود عيب في دورة الاشعال فقد يكون هناك عدم وجود كهرباء في أسلاك البوجيهات أو فصل في أي منها
تجربة سلك البوجية سهلة بتشد السلك من على البوجية و تقربه من اى جء معدنى هتلاقيه بيطلع شرار ازرق

اختبر الكهرباء القادمة من الموبينة واختبر الأسلاك الموصلة للموبينة واختبر غطاء الاسبراتير من حيث الشروخ أو الرطوبة واختبر أيضاً الأبلاتين و تأكد من عدم وجود قصور في أي منها
الابلاتين لو لادع او لدع منك قبل كدة ممكن تنضف مكان اللدعة بسنفرة و لو انت مش معاك ممكن بمفك عادة تحك مكان اللدعة و لو مفيش مفك منك لله هات ورقة بتاعة مش كبريت و بالحتة الخشنة حاول تنضف مكان اللدعة و ما حدش يقول انه كمان بيمشى من غير كبريت امال لو اتزنقت فى كارتله بتعمل اية؟!

عدم وجود كهرباء في سلك التوصيل من الاسبرتير للبوجيه 

انزع فلتر الهواء وراقب سلامة عمل بوابات الكربراتير وتأكد من أنه يقوم برش البنزين عند ضغط دواسة البنزين عند وجود كهرباء في اسلاك البوجيهات 
و يدل على ذلك حدوث شرارة بين أي سلك من أسلاك البوجيهات عند تقريب طرفه من جسم المحرك لمسافة 5 - 10 م و إدارة المارش



العيب الرابع

المحرك يدور ولكن لا يبدأ في الإشعال 


أسباب العطل العلاج 

اختبر عمل طلمبة الوقود بنزع خرطوم توصيل الوقود من ناحية الكربراتير ثم ادر المحرك بالمارش و اختبر اندفاع البنزين من الخرطوم مع دوران المحرك اضغط بدال البنزين عدة مرات وانظر خلال الكربراتير فإذا بدا جافاً فإن ذلك يعني وجود شوائب في فونيات الكربراتير وفي مدخل غرفة العوامة ويجب تنظيفها وإذا بدا الكربراتير به آثار بنزين فذلك يعني أن العيب في شمعات الاحتراق ويجب فكها والتأكد من سلامتها ومن الخلوص بين طرفيها عند التأكد من وصول البنزين للكربراتير تأكد من وجود بنزين في تنك السيارة لأنه في بعض الأحيان يعطي عداد البنزين قراءة خاطئة عدم وجود بنزين في التنك تأكد من سلامة توصيلات خراطيم البنزين وعدم وجود سد بها - تأكد من نظافة فلتر البنزين - افتح غطاء طلمبة البنزين ونظف الطلمبة من الداخل وأعد الغطاء مع التأكد من احكام إغلاقه في حالة طلمبة البنزين الميكانيكية


عدم ضبط توقيت الاشتعال أختبر الدواسة وأن طول مشوار الدواسة متناسب مع طول مشوار بوابة الكربراتير 

عدم ضبط مقدم الشرارة الأتوماتيكي أعد ضبط واصلاح اللازم 
تسرب الخلخلة من المحرك أختبر وأصلح سبب التسرب من فرن الحر أو الكربراتير 
عدم ضبط خلوصات الصمامات أعد ضبط الخلوصات قلة الضغط داخل الأسطونات اختبر ضغط المحرك ويرسل المحرك للعمرة إذا كانت حالته تحتاج إلى عمرة قلة كمية الوقود الواصل إلى الكربراتير أختبر طلمبة البنزين أو ابرة الكربراتير ثم نافورات الكربراتير عدم ضبط الوصلات الميكانيكية من البدال إلى الكربراتير أعد ضبط الوصلات ليتناسب مشوار الدواسة مع مشوار الباب في الكربراتير

العيب الخامس


المحرك يبطل عند إيقاف السيارة ولكن يدور في الأحوال الأخرى ** 


أسباب العطل و العلاج 


السبب الاشهر هو مسمار ضبط باب الكربراتير يحتاج إعادة ضبط اضبط السرعة البطيئة بتزويد عدد اللفات 

1 انسداد فونية دخول الهواء يتم تنظيف الفونية جيداً 
2 تسرب في طلمبة عن طريق فرن الحر اختبر احكام ربط كل الأجزاء الموصلة لمدخل الهواء بما فيها ماسورة التقديم الاتوماتيكي
3 زيادة سخونة المحرك اختبر توقيت الاشعال ودورة التبريد و ضبط الكربراتير و شد سير المروحة وكذلك الترموستات لمعرفة سبب زيادة سخونة المحرك 
4 زيادة سخونة البوجيهات اختبر مدى مطابقة نوع البوجيه لمواصفات السيارة 
وجود نقطة كربونية ساخنة داخل غرفة الاشتعال إزالة الشوائب الكربونية المترسبة داخل غرفة الاشعال 
5 اختلال ضبط خلوصات الصمامات في المحرك أعد ضبط الخلوصات 
6 تسرب في الخلخلة داخل المحرك أعد احكام ربط الوصلات الخاصة بدائرة الحر 


العيب السادس

الموتور بيشتغل و يبطل



أسباب العطل و العلاج 

1 وقود خطأ من حيث الدرجة أعد ملء التانك بالوقود المناسب الوقود المستعمل 
أعد ضبط توقيت الاشعال توقيت الشرارة بعيداً جداً عن التوقيت الصحيح 
2 وجود عطل في جهاز التقديم الاتوماتيكي اختبر اليايات والأثقال الخاصة بالطرد المركزي داخل الموزع 
3 زيادة سخونة المحرك اختبر البوجيهات (شمعات الاحتراق) 
زيادة السخونة في شمعات الاحتراق ازل الرواسب الكربونية من داخل غرف الاشتعال اختبر دورة التبريد زيادة الترسيبات داخل غرفة الاشتعال 


العيب السابع


تساقط مياه من الشكمان عند بدء الادارة في الجو البارد

أسباب العطل و العلاج

دة مش عيب كدة يبقى الموتور مظبوط 100%

تساقط مياه من الشكمان في درجات الحرارة العادية

العربية جايبة جوان 
اول خطوة لتأكيد انه جوان تفتح الغطاء و تبص على الزيت لو لقيته شكل الطحينة و بنفس اللون تقريبا يبقى وش سلندر مفيش كلام
وجود شرخ بغطاء كتلة الاسطوانات  وش السلندر يعنى أو عدم استواء سطحه الأسفل يعنى وش السلندر مقفع و يتم كشط وش السلندر ( غطاء كتلة الاسطوانات ) عند مختار اللى عند كوبرى التجنيد






هناك 3 تعليقات:

  1. احصل علي صيانة كاريير التي تعتبر من اهم وافضل مراكز الصيانة ونقدم افضل قطع الغيار الاصلية


    ردحذف
  2. اليكم صيانة جنرال اليكتريك المميزة والجديدة وعالية الجودة

    ردحذف
  3. ما شاءالله
    كله تمام
    لو سمحت
    افضل مكان للاستبن يكون اي
    شكرا

    ردحذف